resepi nasi arab

Kali ni saya akan kongsikan resepi nasi arab yang mudah dan sedap untuk dimasak buat yang tersayang. Sememangnya semua tahu yang nasi arab ada banyak jenis. Nasi arab yang popular di Malaysia ialah Mandy, Kabsah, Maqlubah dan sebagainya.

Kalau nak kenal ciri nasi arab Mandy ialah bersama-sama dengan nasi ada disertakan bauan arang. Supaya nasi lagi sedap dan memukau selera makan sesiapa yang memakannya. Manakala, nasi Kabsah istimewa kerana menggunakan rempahnya yang  tersendiri.

Kalau dihidangkan sekali dengan sayur ia dipanggil nasi arab Maqlubah. Kalau nak ceritakan sampai terperinci tentang nasi arab mungkin sampai esok tak habis. Sebab ada pelbagai jenis nasi arab dan setiap satunya berbeza cara penyediaannya.

resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan

Unik bukan juadah yang berasal dari negara Arab ni. Kini kita tak perlu menjejakkan kaki ke negara Arab untuk menikmati juadah ini. Di Malaysia, kita lebih sinonim dengan nasi arab Cyberjaya, nasi arab Shah Alam dan sebagainya.

Bagi sesiapa yang pernah cuba sendiri resepi nasi arab pasti tahu akan keenakannya yang tiada tandingannya. Makan sekali pasti nak lagi. Aumm sedapnya.

Memang superb habis dan sedap sampai menjilat jari. Kalau bab tambah nasi tak payah cakap la sebab tak tahu dah berapa kali. Tapi takpe dah sememangnya sedap, nak buat macam mana kan.

resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan
kredit gambar: freepik.com

Kita layankan aje la tak perlu seksa diri nanti kalau kempunan siapa yang susah. Mesti dah ada yang craving bila saya sebut nama juadah kita kan? Sabar dulu sebab kita kena belajar teknik yang betul untuk masak.

Baru la sedap apa yang dimasak nanti. Kalau tak dapat jual di kedai pun tapi mampu mengenyangkan perut keluarga tercinta. Resepi nasi arab yang saya nak kongsikan pada kali ni memang simple dan senang sahaja.

Semudah ABC gitu. Jadi rugi kalau kita tak expert memasak masakan ni.

Tips Masak/Tanak Nasi Arab

Salah satu rahsia resepi nasi arab yang sedap dan enak terletak pada nasinya. Jadi saya akan sertakan tips untuk masak/tanak nasi arab. Make sure you follow all the step that has been given. 

In order to make nasi arab that is delicious. Jangan main guna formula sendiri sebab hasilnya akan berbeza nanti. Just follow the flow and you will see the result is awesome.

resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan

Tips ni boleh digunakan untuk tanak semua jenis nasi arab.

  • Penggunaan Beras Basmathi

Kalau nak tahu di negara-negara Arab, mereka menggunakan beras yang berkualiti tinggi untuk masak nasi arab. Sebab tu nasi arab mereka sungguh sedap sebab kualitinya sangat bagus. Dan tak pelik kalau nasi arab yang mereka jual sedikit mahal kerana penggunaan bahan-bahannya yang berkualiti tinggi.

Tapi di Malaysia, susah nak cari beras yang yang digunakan oleh orang Arab untuk masak nasi Arab. Cara lain ialah kita guna beras basmathi yang sesuai dimasak untuk juadah ni. Contohnya, jenama Bernas Era iaitu Sella yang biasa atau emas.

Dan jenama Jasmine iaitu Pusa Gold 1121 Par Boiled yang biasa atau emas. Tu antara jenama yang ramai suggest kat saya. Kalau tiada jenama yang saya syorkan ni tak menjadi masalah kalau guna jenama lain.

resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan
kredit gambar: potboy.com.my

Cuma nanti jangan tanya kenapa tak sama dengan nasi arab kat kedai-kedai orang Arab. Sebab kita guna jenama lain daripada mereka tu yang rasa sedikit berbeza. Tapi tetap sedap tau.

  • Air Rebusan Sup 

Bagi menghasilkan stok ayam/daging yang lazeez terlebih dahulu rebuskan air sup dengan rempah asasi. Rasa sup juga mempengaruhi rasa nasi arab kita. Sup ini tujuannya untuk dimasukkan ketika proses masak nasi bukannya yang kita hirup panas-panas.

Ada beza yer jangan ingat sama pula. Rasa sup akan jadi aneh dan tak umphh kalau ditambah dengan bahan yang tak sepatutnya. Better you make soup that is simple but still delicious.

resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan
kredit gambar: mingguanwanita.my

So, better you use formula that less is more while cooking. It help you a lot in cooking. Kalau masih tak percaya boleh la cubanya sendiri.

Terima kasih buat Cik Raja Amanina yang sudi sumbangkan resepi nasi arab untuk kita cuba bersama. Jom kita tengok bahan yang diperlukan untuk memasak.

 

Resepi Nasi Arab

Bahan-Bahan untuk Ayam dan Nasi:
1 kg beras(nina guna beras biasa je basuh dan toskan)
1.5 liter air (untuk air rebusan ayam)
1ekor ayam (potong 4)
3 sudu besar minyak
3 sudu besar minyak sapi &butter
2 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih (bancuh dengan sedikit air)
*kalau xde serbuk jintan bleh gantikan dengan serbuk rempah sup adabi)
pewarna kuning
Bawang goreng
Garam dan gula secukup rasa
2 labu bawang besar saiz kecil (potong bulat)
1 biji tomato saiz kecil yang masak (potong dadu)
Bahan-Bahan Tumis:
5 ulas bawang merah ([email protected])
3 ulas bawang putih dihiris
3 cm halia
2 inci kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
*tumis semua bahan-bahan sampai garing.
Bahan-Bahan untuk Sos Salatah/sambal:
3 biji tomato
Cili merah
Bawah putih 3 ulas
Sedikit air
1/2 biji lemon (ambik jus)
garam
gula
*kisar semua bahan dan masak sekejap hingga mendidih
1 biji timun(nina guna timun jepun lagi rangup)
1 batang carrot
1 biji tomato
Bawang merah
Yogurt plain 1 bekas kecil
Sedikit jus lemon
Gula garam secukup rasa
*potong dadu semua bahan gaul bersama yogurt hingga sebati perasakan gula garam
resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan

Cara untuk Menyediakan Air Rebusan Ayam:

1) Sediakan air dalam periuk dan direbus terlebih dahulu sampai mendidih kemudian boleh masuk ayam. Sukatan air bergantung kepada jenis beras yang digunakan sebab nanti air ni akan digunakan untuk masak nasi.
2) Letak bawang besar dan buah tomato ke dalam periuk ayam.
3) Masukkan bahan-bahan tumisan & serbuk jintan ke dalam periuk ayam juga. Perasakan dengan garam dan gula.
4) Kacau sedikit rempah yang telah dicampurkan dalam air rebusan. Tutup periuk dengan tudung. Rebuskan ayam tersebut dalam ½ jam dengan api yg sederhana.
5) Selepas ½ jam, keluarkan ayam tesebut dari periuk dan susun ayam dalam bekas. Ketepikan dahulu.

Cara untuk Menyediakan Nasi:

6) Cucikan beras sampai bersih.
7) Masukkan beras dalam periuk air rebusan ayam tersebut dan masak seperti nasi biasa.
8) Taburkan bawang goreng.
9) Masukkan sedikit pewarna kuning dan kacau dengan rata sekejap. Biarkan mendidih.
10) Tutupkan periuk dengan tudung dan perlahankan api. Nasi dimasak dengan api yang sederhana sahaja sampai hampir masak (bila hampir masak nina titiskan sedikit pewarna merah untuk dapatkan nasi 2 tone warna yang ni optional je tak buat pun takpe)
11) Kacau sekali lagi nasi semasa nasi hampir kering.
12) Bila nasi agak kering gemburkan nasi dan boleh dihidangkan dengan acar sayur, sos dan ayam.

Cara untuk Memasak Ayam:

Lumurkan ayam dengan sedikit garam dan serbuk kunyit dan [email protected]grill sekejap untuk garingkan bahagian luar.
**********************

Rempah Perapan [email protected]@Daging

Bahan-bahan:

-bawang merah 5-7 ulas
-bawang putih 5 ulas
-halia 2 inci
-serai 4 batang
-jintan manis 1 sudu kecil
-sedikit lada hitam
-cili giling 3 sudu besar
-rempah kari adabi 1 paket kecil
-asam keping 1 keping
-daun pandan sehelai simpul
-gula melaka(guna gula melaka warna lagi cantik)
*nak guna gula biasa pun boleh je
-garam
-minyak untuk menumis

Cara Penyediaannya:

  1. Kisar bawang merah, bawang putih, serai, halia, jintan lada hitam hingga halus.
  2. Tumis bahan kisar sekejap masukkan serbuk kari, cili giling, daun pandan asam keping kemudian perasakan gula garam. *nina suka buat manis2 sikit lagi sedap.
  3. Masak hingga pecah [email protected] pekat. Dah suam-suam sikit boleh perap [email protected]@kambing.
  4. Perap [email protected] jam lagi lama perap lagi sedap.
*sukatan yang ni boleh guna untuk perap 2 ekor ayam tu pun ada lebih lagi nak buat banyak boleh gandakan.
resepi-nasi-arab Resepi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Untuk Yang Kempunan Nak Makan

Semoga sedikit perkongsian ini memberi manfaat untuk kita bersama. Jangan lupa untuk kongsikan resepi ini kepada kawan, kaum keluarga dan insan tersayang. Always remember that if you care about other you will share even the simple one.

Selamat mencuba.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.