resepi roti sardin gulung 1

Resepi roti sardin gulung yang rangup digoreng sangat sesuai. Pada sesiapa yang nak buat sarapan dan bekal untuk seisi keluarga tapi tak tahu nak masak apa. Memang sedap sangat rasa rotinya ditambah dengan rasa rangup selepas digoreng.

Satu pinggan pun takkan cukup kalau macam ni. Selalunya kalau beli sardin mesti automatik ramai yang akan buat sandwich kan. Tapi disebabkan selalu sangat dah makan sandwich.

Kita tukar sikit angin hari ni dengan membuat roti yang didalamnya digulung dengan sardin. Perghh ingatkan mula-mula tu tak sedap tau. Tapi bila gigit roti tu aumm.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..

Memang rangup di luar sedap di dalam. Takkan pernah menyesal sebab cuba buat sendiri resepi ni dan makannya. Sedap sangat sampai tak boleh diungkapkan dengan kata-kata.

Nak kata sedapnya resepi roti sardin gulung ni sampai licin sepinggan makan. Haa tak tahu la nak kata sedap tu macam mana kan. Jadi faham-faham sendiri la kalau saya kata sedap tu hingga tahap licin satu pinggan.

Ni kalau ada sepinggan lagi maunya habis lagi dimakan. Memang boleh berebut makan makanan ni sebab semuanya nak makan banyak. Jadi semuanya tak nak kalah.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..

Yer la kalau makan sikit jer nanti tak syok la. Jadi, disebabkan makanan pun dah ada depan mata. Maka buat apa buat-buat malu dan segan nak makan kan.

Kita licinkan satu pinggan terus la. Kalau tak memang rugi la kalau terlopong tengok jer. Yummy hingga menjilat jari tau.

Puas hati dapat makan. Ni kalau orang kempunan nak makan resepi roti sardin gulung. Memang akan rasa puas yang sangat-sangat sebab dapat makan.

Cara Hilangkan Hanyir Sardin

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
alibaba.com

Sardin dalam tin tu sememangnya sedap dan digunakan untuk membuat resepi roti sardin gulung. Tapi kalau anda tak tahu cara hilangkan hanyir sardin. Maka ia akan menjadi suatu masalah kepada anda nanti.

Yer la nanti masa nak buat sardin yang digulung dengan roti. Bau hanyir ikan sardin masih tidak hilang. Akhirnya, semua orang tak lalu nak makan sebab bau hanyir sardin yang kuat sangat.

Sebab tu penting untuk semua orang belajar cara hilangkan hanyir sardin. Caranya mudah jer tau dan tak susah pun. Anda perlu masak sardin seketika sebelum lenyeknya.

  • Tumis Bawang Putih Dan Halia Terlebih Dahulu

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
indiamart.com

Kenapa hanyir sardin sebab anda tak masaknya terlebih dahulu. Anda perlu tumiskan bawang putih dan halia terlebih dahulu. Kemudian, baru la dimasukkan sardin yang dibuang tulang dan sedikit kuahnya.

Memang ramai yang bagi feedback yang cara ni sangat berkesan untuk hilangkan hanyir. Sebab tu kita kena rajin try and error. Jangan harapkan satu cara jer nak memasak ni.

Kita kena cuba pelbagai cara supaya nanti senang kita nak tahu. Cara mana yang sesuai dengan citarasa kita. Sebagaimana yang semua orang tahu.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
lovepik.com

Setiap orang mempunyai citarasa yang berbeza-beza. Kita tak boleh paksa orang sukakan cara kita dan begitu juga sebaliknya. Sebab tu, dalam hidup ni kita tak boleh fikirkan sangat apa yang orang kata.

Kita perlu fikirkan apa yang kita nak dan suka. Selagi ianya tidak melanggar batas-batas dalam agama. Perghh memang ada gaya nak jadi pakar motivasi kan.

Tapi apa yang saya cakap ni betul tau. Jangan cakap kita main-main pula. Kalau nak hidup dengan puaskan hati semua orang.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
facebook.com

Maknanya, kita takkan jadi diri sendiri. Dan akhirnya ia juga akan menyebabkan kita sakiti orang sekeliling kita. Sebabnya, kita jadi hipokrit pada mereka semata-mata nak puaskan hati mereka.

So, it is better we show our true color. Kemudian, baru la kita siapa kawan siapa lawan. Ni sibuk nak jaga hati orang hingga hati dan perasaan sendiri terabai.

Ramai yang kata kita ni kenapa rajin sangat nak buat sendiri kat rumah. Baik beli jer kat kedai atau gerai kat tepi jalan. Bukannya mahal sangat pun.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
says.com

Dan akhir sekali dicopnya kita ni kedekut nak beli kat kedai. Haishh memang la kat kedai tu berlambak jer yang jual. Tapi sedap ke berbanding yang kita buat sendiri dengan air tangan kita.

Memang la ada sesetengah gerai yang jual masakan ni sedap. Tak kata semua kedai yang menjualnya tak sedap langsung. Tapi kalau dah beberapa kali beli roti yang bila kita tekan keluar banyak sangat minyak.

Seolah-olah, penjual tu bukannya goreng tapi lebih kepada celup roti tu dalam minyak. Jadi lebih baik kita mengambil inisiatif sendiri. Dengan membuatnya sendiri kat rumah.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
pinterest.com

Ala tak leceh dan rumit pun kalau buat sendiri. Yang adanya, hasilnya lagi sedap dan kita boleh buat dalam kuantiti yang banyak. Memang puas hati sangat-sangat bila makan.

Siap boleh buat bekal untuk ke tempat kerja dan anak-anak ke sekolah lagi tau. Memang syok sangat bila layan resepi ni dengan kopi o panas. Aumm makan pun tiba-tiba jer rasa nak bertambah.

Kalau nak bawa makanan ni untuk berkelah bersama keluarga pun sesuai sangat. Sambil makan sambil kita bersantai dan berborak. Perghh perut pun kenyang.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..
penamerdeka.com

Silaturahim sesama kita pun lebih erat. Hidup ni biasa la mana lengkap kalau kita tak hubungkan tali silaturahim sesama saudara. Sebab tu penting untuk kita bertegur sapa sesama saudara kita tidak kira bangsa dan agama.

Terima kasih kepada Raja Amanina yang sudi kongsikan resepi roti sardin gulung yang rangup. Lepas ni kita semua boleh sama-sama cuba. Perghh memang sedap sangat roti ni.

Tak menyesal sebab buat sendiri resepi kat rumah. Lagi sedap daripada beli di gerai-gerai tau. Memang berbaloi sangat.

Apalagi, jom kita usha sikit bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat resepi ni.

 

Resepi Roti Sardin Gulung Rangup

Bahan-bahan:

-roti gardenia([email protected] hingga leper)
-1 tin sardin
-1 biji bawang besar
-2 ulas bawang putih
-2 biji limau kasturi
-2 biji cili padi
-1 biji tomato dadu dadukan
-gula garam secukup rasa
-2 biji telur dipukul pakai garfu

 

Cara Penyediaan:

  1. Panaskan kuali. Kemudian, tumis bawang putih dan bawang besar hingga naik bau. Sardin yang siap-siap dihancurkan,cili padi dan jus limau kasturi dimasukkan.
  2. Kacau hingga sardin masak sepenuhnya dan kelihatan sedikit pekat. Letakkan gula dan garam secukup rasa. Angkat dan ketepikan.
  3. Ambil sekeping roti, letakkan inti sardin secukupnya kemudian gulung ia biar kemas. Kemudian, sapukan sedikit telur pada hujung roti untuk ia melekat.
  4. Roti sardin yang siap digulung. Dicelupkan ke dalam telur kemudian digolek atas breadcrumb.
  5. Panaskan minyak seketika. Goreng roti sardin yang dah siap hingga keperangan. Angkat dan toskan minyak seketika.
  6. Siap untuk dihidangkan.

roti-sardin-gulung-yang-rangup Resepi Roti Sardin Gulung Rangup. Sedap Dibuat Bekal Seisi Keluarga..

Semoga perkongsian resepi pada kali ni memberikan manfaat kepada semua. Lepas ni tak buntu dah nak masak apa untuk makan. Ketika sarapan, minum petang dan berkelah bersama keluarga.

Jangan lupa pula untuk kongsikan resepi ini kepada semua kenalan anda. Sharing is caring. Selamat mencuba.