resepi kari ayam sedap 1

Bestnya resepi kari ayam sedap bila dimakan bersama roti jala, pulut kuning dan nasi putih. Perghh memang syok sungguh sambil hirup kuahnya yang kaw, padu dan pekat. Resepi ini popular bukan sahaja bila tiba hari raya, open house atau majlis kenduri.

Malah, masyarakat kita memang suka makan menu ni untuk seharian. Takkan orang tak suka kalau dah memang sedap. Betul tak?

Sekali hirup kuahnya tu memang licin dan tak sempat nak toleh kiri kanan. Hahaha hebat dan dahsyat sungguh penangan resepi kari ayam sedap. Maka kalau kita tak cuba.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss

Memang rugi la sesiapa yang tak cuba atau belum cuba. Tapi anda semua jangan la sedih-sedih. Kan resepi ni ada?

Guna jer la resepi kari ayam sedap untuk memasak nanti. Gerenti sekali rasa nak masak lagi dan lagi. Silap hari bulan boleh mengigau mimpikan menu ni kalau tak sempat nak rasa.

Hahaha jangan dibuat main tau. Nak memasak menu ni kita perlu juga tahu tipnya. Baru la masakan kita lagi sedap, lazat dan memukau selera sesiapa yang mencubanya.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss
mdekmal.com

Walaupun kita menggunakan bahan-bahan yang banyak untuk memasak resepi ni. Tapi sebenarnya cara penyediaannya tidak la renyah pun. Alaa senang jer.

Do not worry okay? If we do not try to cook it. We never know the level of our cooking skills.

So, believe on yourselves that you can do it. For the person that first time want to cook this recipe. You should proud of yourselves because you are brave enough to accept this challenge.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss
facebook.com

Good luck for you guys.

Cara Memilih Ayam Segar Di Pasar

Nak memasak resepi kari ayam sedap. Kita semua perlu tahu cara memilih ayam segar di pasar. Yer la kan bahan utama untuk menu kita pada hari ni ayam.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss
ohbulan.com

Jadi kita kena pilih dan beli ayam ayam yang segar untuk memasak. Kebiasaannya kesegaran bahan mentah akan mempengaruhi rasa dalam masakan kita. Jadi, mulai hari ni jom kita sama-sama menjadi pengguna yang bijak.

Sebelum saya nak kongsikan tips ni. Jom sama-sama kita sediakan pen dan kertas untuk mencatat? Yer kalau kita catat kita lagi ingat berbanding kita baca jer.

  • Perhatikan Warna Ayam

Bila kita perhatikan warna ayam yang segar. Biasa warnanya akan putih kemerah-merahan. Hehehe tiba-tiba terngiang-ngiang lagu Aisyah Humaira kat gegendang telinga ni.

Okay-okay fokus. Berbeza dengan ayam tidak segar warnanya akan kelihatan pucat dan kebiru-biruan. Itu merupakan tanda-tanda ayam tidak segar dan sudah lama.

  • Periksa Tekstur Ayam 

Ehh macam doktor pula nak periksa ayam. Hahaha yer la anda ingat nak cari pasangan jer ke perlu memilih? Ayam yang segar pun kita kena pilih tau.

Nanti tiada la rasa menyesal bila balik rumah. Ni bila kita bersihkan ayam baru tahu. Ayam dah nak hancur, ayam dah lama dan sebagainya.

Kan diri sendir juga yang rasa menyesal, sakit hati dan geram. Cara nak periksa tekstur ayam senang jer. Kita perlu tekan ayam kemudian kita dapat rasa jika ayam segar.

Tekstur ayam akan terasa empuk. Berbeza dengan ayam tidak segar bila ditekan akan terasa lembik dan tenggelam. Bila kita tarik kepak ayam ke belakang pula ia hanya mampu terkulai layu.

Berbeza dengan ayam segar bila kita tarik kepak ayam ke belakang ia akan kembali ke posisi asalnya.

  • Perhatikan Darah Ayam

Bila kita perhatikan ayam yang masih segar. Biasanya ia takkan mengeluarkan darah yang banyak. Berbeza dengan ayam tidak segar kita akan melihat darah keluarkan begitu banyak.

Ini mungkin disebabkan ayam tersebut dibekukan kemudian dicairkan semula. Dengan erti kata lain, ayam tersebut sudah lama dan tidak segar. Perghh bukan mudah yer nak memilih ayam segar.

Bukan main tunjuk jer bila nak membeli. Kita juga perlu ada ilmu cara memilih ayam segar supaya senang nak membeli. Jadi la pengguna dan pembeli yang bijak.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss
toluna.com

Mulai hari ni, jom kita sama-sama berubah menjadi pengguna yang bijak? Sampai bila nak mengharapkan pada tauke ayam di kedai jer kan? Kalau kita sendiri ada ilmu ni bukannya sesuatu yang merugikan pun.

Betul tak? Lelaki atau perempuan sepatutnya tahu tentang ilmu ni. Yer la perempuan memang wajib tahu sebab nak memasak untuk yang tersayang.

Kaun lelaki juga perlu belajar ilmu ni. Nanti senang bila mak atau isteri minta tolong ke pasar. Kita takde la terpinga-pinga nak memilih bahan mentah.

  • Perhatikan Kehadiran Lalat

Nak tahu samaada ayam masih segar atau tidak. Kita semua boleh cuba perhatikan kehadiran lalat di sekitar ayam. Lalat memang sukakan ayam tidak segar atau sudah lama.

Jadi kalau kita tengok lalat bawa geng kampungnya datang hurung ayam. Maka elakkan daripada membeli ayam tersebut. Kemungkinan besar, ayam tersebut dah tidak segar dan sudah lama.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss
farmconstruction.com

Manakala, ayam segar biasanya takkan dihurung dengan lalat. Yer la sifat lalat kan sukakan benda yang hanyir, busuk dan sudah lama. Betul tak?

Terima kasih kepada Raja Amanina yang sudi berkongsi resepi kari ayam sedap. Semoga sentiasa dimurahkan rezeki untuk selalu berkongsi dengan kami. Jom kita sama-sama lihat bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak?

 

Resepi Kari Ayam

Bahan-bahan:
-1 ekor ayam
-8 biji bawang merah
-4 ulas bawang putih
-3 inci halia
-2 tangkai daun kari
-2 paket kecil serbuk kari adabi
-2 sudu makan cili [email protected] kisar
-3 sekawan
-2 keping asam keping
-santan
-gula garam secukup rasa
-kentang secukupnya

Cara Penyediaan:

  1. [email protected]blend bawang merah, bawang putih dan halia.
  2. Panaskan minyak tumis bahan kisar bersama daun kari dan 3 sekawan hingga wangi.
  3. Kemudian, masukkan cili giling, rempah kari yang di bancuh dengan sedikit air dan tumis hingga pecah minyak.
  4. Masukkan ayam dan asam keping bila dah separuh masak. Masukkan kentang dan santan.
  5. Perasakan gula garam. Kemudian, renehkan hingga kuah sedikit pekat dan pecah minyak.

resepi-kari-ayam-sedap-1 Resepi Kari Ayam Sedap. Kuah Memang Kaww Dan Padu Guyss

Jangan lupa untuk kongsikan resepi ini kepada semua kenalan anda. Semoga ianya bermanfaat kepada semua orang. Dijamin jika anda gunakan resepi ni masakan anda akan lagi sedap dan menggiurkan.

Now, everyone can cook. Selamat mencuba.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.