resepi kerabu ikan bilis goreng 1

Boring makan lauk yang sama jer? Apa kata anda cuba resepi kerabu ikan bilis goreng. Gerenti sedap giler tau.

Cara penyediaannya juga mudah dan simple sahaja. Tak renyah pun berbanding dengan menu lain. Paling penting menu ni sungguh sedap dan memang sesuai untuk dimakan bersama nasi.

Tapi ada sesetengah orang suka makan ratah jer. Memang syok sangat kalau makan resepi kerabu ikan bilis goreng ni. Sedar tak sedar dah sepinggan habis kalau makan seorang haha.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.

Yer la sebab sedap sangat hingga tak perasan bila pinggan tu dah licin. Memang rugi la kalau sesiapa yang belum cuba lagi tu. Tapi takpe anda masih belum terlambat kalau nak cuba.

Dengan menggunakan resepi ni nanti anda boleh jer masak sendiri di rumah. Ala tak perlu nak susah-susah beli kat kedai kalau setakat kerabu jer. Buat jer sendiri di rumah.

Nanti nak makan pun lagi puas hati sebab boleh buat banyak-banyak. Betul tak? Ni kalau beli kita makan pun takkan sepuas bila kita masak sendiri.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
astroawani.com

Kalau masih bujang takpe la boleh makan seorang-seorang. Tapi kalau ada ramai ahli keluarga perghh memang makan pun lekat kat celah gigi jer la. Tu pun kalau sempat rasa kan?

Kalau tak sempat alamak melepas la huhu. Jadi masak jer sendiri resepi kerabu ikan bilis goreng ni. Bukannya susah pun, senang jer nak masak. Tinggal malas atau rajin jer.

Tips Nak Berjaya Dalam Hidup

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
noobpreneur.com

Tapi kita kalau kita nak berjaya dalam hidup. Jangan biasakan diri tu dengan perangai malas atau banyak memberi alasan. Kalau suka memberi alasan malas maka kita takkan pernah berjaya.

Pegang prinsip kalau kita nak berjaya tiada yang mustahil. Kita cuma perlu usaha, doa dan tawakal. Biarkan tiga perkara tu jalan seiring. Kalau dah lepas usaha, kita doa pada Allah kemudian bertawakal padaNya.

InshaAllah kalau dah memang rezeki kita. Lambat laun pun kita pasti akan mendapatkannya.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
pengusahamuslim.com

Berbalik kepada resepi kerabu ikan bilis goreng yang memang sedap pula. Anda mesti nak tahu ada ke rahsia untuk memasak resepi ni? Iya la supaya masakan kita lagi sedap dan membuatkan semua orang terfikir-fikir akannya.

Kita memasak mesti la nak orang sekeliling puji masakan kita. Perghh bila orang dah puji tu rasa kembang kempis jer hidung tu kan? Diri tu pula rasa terbang melayang jer macam dilambung-lambung ke awangan.

Hahaha amboii tak sempat masak dah  berangan-angan yer.

Khasiat Ikan Bilis 

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
facebook.com

Banyak terdapat di lautan beriklim sederhana di seluruh dunia itulah ikan kecil bernama ikan bilis. Ikan bilis sangat kaya dengan sumber protein dan kalsium. Bagi memastikan otot dan tisu dalam keadaan baik.

Kita perlukan protein daripada ikan bilis. Manakala, bagi memastikan tulang kita sentiasa kuat. Kita perlukan kalsium daripada ikan bilis.

Kalsium membantu kita terhindar daripada masalah osteoporosis. Jadi makan la ikan bilis yer kerana ikan bilis baik untuk kesihatan kita.

Cara Memilih Ikan Bilis Yang Berkualiti Tinggi

  • Lokasi Ia Ditangkap

Kita semua kalau memilih bahan dapur atau apa sahaja benda di dunia ni. Kita mesti nakkan yang masih segar, berkualiti tinggi dan harganya mesti berpatutan. Betul tak?

Sama la dengan ikan bilis. Jika kita nakkan ikan bilis yang berkualiti tinggi. Kita perlu membelinya di tempat yang sepatutnya.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
profhariz.com

Biasa ikan bilis yang tersohor di Malaysia ialah di Pulai Pangkor, Pulau Langkawi dan perairan Sabah. Kalau kat Pulau Langkawi memang tersohor dengan ikan bilis mata biru. Wuuu memang semua orang suka la ni kan kalau sebut mata biru.

Hahaha kalau tak dapat mat saleh mata biru. Dapat ikan bilis mata biru pun rasa dah terubat hati tu kan. Hahaha betul tak?

  • Perhatikan Belang Di Badan Ikan Bilis

Jika kita nak ketahui samaada ikan bilis tersebut berkualiti atau tak. Perhatikan belang di badan ikan bilis. Jika belang di badannya berwarna putih.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
shopee.com.my

Biasanya ikan bilis tersebut adalah berkualiti tinggi. Manakala, jika belang dibadannya berwarna hitam ia kurang berkualiti berbanding belang putih tadi. Haa gituu.

  • Teliti Bau Ikan Bilis

Ikan bilis yang segar dan berkualiti akan berbau enak dan tidak mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Berbeza dengan ikan bilis tidak segar dan tidak berkualiti. Bila kita hidu akan berbau hapak dan busuk.

Ish ish ish rasa kembang kempis hidung ni nak menahan baunya tu. Jadi kita kena bijak memilih ikan bilis yang berkualiti tinggi. Sebab ikan bilis yang berkualiti tinggi akan mempengaruhi rasa masakan kita nanti.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.
freepik.com

Kalau guna ikan bilis yang dah lama dan busuk. Maka ia sedikit sebanyak akan mempengaruhi rasa masakan kita.

Semoga perkongsian di atas memberi manfaat buat kita semua. Nanti boleh guna cara ni untuk memilih ikan bilis yang berkualiti dan fresh. Good luck semua.

Terima kasih kepada Raja Amanina yang sudi berkongsi resepi kerabu ikan bilis goreng. Mesti semua dah tak sabar nak mula memasak kan? Jom kita usha bahan-bahannya?

Resepi Kerabu Ikan Bilis

Bahan-bahan:
2 genggam ikan bilis goreng garing
3 biji bawang merah dihiris
Bunga kantan hiris halus
Tomato potong dadu
Cili padi hiris halus
2 batang serai dihiris halus
Limau kasturi
2 sudu makan sos ikan
Nina tambah kobis ungu
Sedikit gula

Cara Penyediaan:

  1. Satukan semua bahan yang dihiris dan masukkan ikan bilis.
  2. Perahkan limau kasturi dan masukkan sos ikan gaul sebati.
  3. Perasakan gula garam.

resepi-kerabu-ikan-bilis-goreng-1 Resepi Kerabu Ikan Bilis Goreng Sedap Dan Rangup. Sekali Cuba Nak Lagi.

Jangan lupa untuk kongsikan resepi ini kepada semua kenalan anda. Semoga ianya bermanfaat kepada semua orang. Dijamin jika anda gunakan resepi ni masakan anda akan lagi sedap dan menggiurkan.

Now, everyone can cook. Selamat mencuba.

💦 Jom join link Telegram dibawah ini..

 


💦 Jangan lupa like dan share page Kitpramenulis di FB yea.

💦 Jangan lupa dapatkan lembaran kerja di website kami kitpramenulis.com

💦 Cikgu-cikgu ada permintaan lembaran kerja dan cadangan? Wasap kami dibawah.

+6011-13141039

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.